AmCham's Political Call for Action - Kiezen voor een sterk Nederland

The Dutch General Elections of March 17 are approaching rapidly. In a call for action titled ‘Choosing a Strong Netherlands’ that was sent to the leaders of the major political parties, AmCham has formulated its recommendations for a futureproof business and investment climate.
 
U.S. companies are the largest foreign investor in the Dutch economy and account for approximately 450.000 direct and indirect jobs, hundreds of millions of R&D investments and roughly 5% of the Dutch GDP. While the Dutch environment offers many opportunities, American as well as other international and Dutch companies are also confronted with challenges. In its call for action, AmCham addresses a number of these opportunities and challenges while broadening its advocacy scope beyond Tax to include themes that will be high on the agenda the coming years: Sustainability, Innovation and Diversity & Inclusion. Naturally, the call for a European level playing field, consistency in policy and good public-private collaboration are important in all of the highlighted areas. ‘Choosing a Strong Netherlands’ includes the following six topics:

      1.  One for all, all for the European Union
      2.  We can only achieve economic recovery after COVID-19 together
      3.  Innovating is investing
      4.  Get started now with sustainability and climate policy with equal rules for the whole of Europe
      5.  Inclusion - because every voice counts
      6.  Tax policy

In addition to sharing its vision on above themes, AmCham has conveyed the message that we want to be a reliable and long-term discussion partner.

Download 'Kiezen voor een sterk Nederland'. A copy of the letter is available below. For an English translation, click here.

 

 

Amsterdam, 22 februari 2021

 

Geachte heer/mevrouw lijsttrekker,

 

Op 17 maart 2021 gaat de Nederlandse kiezer naar de stembus. De nieuwe kabinetscyclus die daarop volgt, valt samen met een bewogen tijd waarin wij ons in Nederland en de wereld bevinden. Daarbij staan wij samen voor grote uitdagingen. Als lijsttrekker van uw partij heeft u een verantwoordelijkheid om beleidsbeslissingen voor een consistente koers van Nederland mede vorm te geven. The American Chamber of Commerce in the Netherlands (AmCham) beschouwt het als haar verantwoordelijkheid om namens haar 347 leden aan deze koers een bijdrage te leveren. In bijgaand document Kiezen voor een sterk Nederland wordt onze visie hierop in hoofdlijnen uiteengezet.

Met de geschetste thema’s borduren wij voort op de decennialange samenwerking tussen Nederlandse beleidsmakers, maatschappelijke stakeholders en AmCham, om een consistent, voorspelbaar en aantrekkelijk ondernemings- en vestigingsklimaat te creëren. Uiteraard moet die missie continu ontwikkeld worden in een steeds veranderende context. Dat vraagt van ondernemingen om een combinatie van korte termijn wendbaarheid en flexibiliteit, met daarbij visie op het lange termijn doel. Leden van AmCham werken onverminderd hard om in de veranderende maatschappij hun steentje bij te dragen. Amerikaanse bedrijven zijn de grootste buitenlandse investeerder in Nederland, goed voor 450.000 banen. Meer dan 3.000 Amerikaanse bedrijven in Nederland genereerden in 2018 een omzet van €211 miljard (bron: CBS). Echter: een stabiel ondernemings- en vestigingsklimaat gaat bij AmCham nadrukkelijk om meer dan alleen economische of financiële belangen. Dat daarbij het publieke en politieke sentiment zich verhardt richting internationaal opererende bedrijven en dat er binnen Europa steeds sterkere protectionistische tendensen waar te nemen zijn, is iets waarover wij bezorgd zijn.

De Amerikaanse en Nederlandse bedrijven die lid zijn van AmCham beschouwen zich onderdeel van de Nederlandse samenleving. Uit dien hoofde blijven wij betrokken en bereid om ook de komende vier jaar samen te werken met politici, beleidsmakers en maatschappelijke organisaties op de in de bijlage beschreven thema’s. Dat doen wij in de rol die ons wordt toegedicht: als klankbord, aanjager, stimulator, meedenker en/of investeerder. Onze leden zijn daarbij verheugd over het vernieuwde enthousiasme voor de Trans-Atlantische relatie, zowel in de Verenigde Staten als in Europa.

Namens AmCham wensen wij u wijsheid bij de verkiezingen, de periode van formatie en de onderliggende beleidskeuzes die gemaakt moeten worden. Indien u een beroep op AmCham of op één van onze leden wilt doen, dan zijn wij graag beschikbaar. Na 17 maart nemen wij contact met u op om uw bereidheid te vernemen om nader van gedachten te wisselen over de thema’s in deze brief. In de tussentijd bent u van harte uitgenodigd hierover contact op te nemen met ondergetekenden.

Met vriendelijke groet,

Namens het bestuur en de leden van AmCham,

Jasper van Ouwerkerk                                               Marc ter Haar
Voorzitter                                                          Executive Director

 

Een afschrift van deze brief wordt verzonden aan Leden van de Vaste Kamercommissies Financiën en van Economische Zaken en Klimaat.
 

+++
 

Kiezen voor een sterk Nederland

Februari 2021

The American Chamber of Commerce in the Netherlands (AmCham) is de vereniging van Amerikaanse (dochter)ondernemingen in Nederland en van Nederlandse bedrijven die investeren en handeldrijven tussen de Verenigde Staten en Nederland. De grootste gemeenschappelijke deler tussen onze leden is het geloof in het beperken van handelsbelemmeringen en het nastreven van een aantrekkelijk investeringsklimaat in Nederland. Daarbij erkennen wij de waarde en het belang van goede publiek-private samenwerking, en van het creëren van wederzijds maatschappelijk en economisch welzijn in Nederland, Europa en Amerika. Vanuit dit perspectief jagen onze leden al decennialang de economische bedrijvigheid tussen onze landen aan. Amerikaanse bedrijven vormen een substantieel onderdeel van de Nederlandse economie met in 2018 een omzet van € 211 miljard. Amerikaanse bedrijven zorgen voor meer dan 450.000 banen in Nederland, waarvan 218.000 directe banen. Deze directe werknemers produceerden in 2018 voor €144 miljard aan goederen en diensten in Nederland, met een toegevoegde waarde van 37,3 miljard goed voor bijna 5% van het Nederlandse BBP. Daarnaast is ook de export naar de Verenigde Staten belangrijk voor de Nederlandse economie. In 2019 is voor €26 miljard aan goederen vanuit Nederland naar de Verenigde Staten uitgevoerd en voor €20 miljard aan diensten (bron: CBS).

Ook in de toekomst wil AmCham blijven bijdragen om het publiek-private fundament te behouden en te versterken. Dat start met het delen van onze visie op thema’s die naar onze mening het meest relevant zijn voor Nederland en de komende jaren een belangrijke rol zullen spelen bij beleidsvorming. Deze visie verwoorden wij namens onze 347 leden, het bestuur, verschillende commissies en onze Young Professionals. Vooropgesteld: het te lijf gaan van de pandemie vraagt nu en straks een bijdrage van alle stakeholders. In het algemeen is het noodzakelijk dat publiek en privaat de handen nog meer ineenslaan om maatschappelijke uitdagingen het hoofd te bieden. Volgens AmCham zijn in ieder geval zes thema’s cruciaal om de koploperpositie van Nederland in Europa en in de wereld te bestendigen, te weten: het belang van de collectieve Europese kracht, duurzaam economisch herstel na COVID-19, innovatie, klimaatbeleid, inclusie en fiscaal beleid.

1. Eén voor allen, allen voor de Europese Unie

De Europese Unie biedt een onmisbaar kader voor de ontwikkeling en groei van Nederland. Een sterk Europa is niet alleen goed voor de Nederlander – het is goed voor elke Europese burger. De pandemie vraagt veel van alle Europeanen en herstel zou voor iedereen in Europa moeten werken. Nederland dient op het wereldtoneel samen met haar maatschappelijke partners maar ook met de andere lidstaten te streven naar een sterke economische positie en een aantrekkelijk investeringsklimaat. Het alternatief is dat andere mondiale machten de investeringsbereidheid en economische groei naar zich toe trekken in de nasleep van COVID-19 en ver daarna. AmCham The Netherlands heeft deze boodschap ook gedeeld met de 44 andere AmCham verenigingen in Europa.

  • Streef, als Nederland, in Europa naar een zorgvuldige afweging tussen volgen en sturen. Met het Nederlandse vestigingsklimaat in het achterhoofd dienen heldere lange termijn standpunten geformuleerd, geprioriteerd en uitgevoerd te worden. Dit is essentieel voor het vertrouwen dat ‘de markt‘ heeft in de overheid en zal investeringen vanuit de EU en van buiten de EU aanmoedigen;
  • Zet samenwerking tussen de academische wereld, het bedrijfsleven en de overheid op het gebied van innovatie voort , ook in een bredere Europese en mondiale context;
  • Benut Horizon Europe, het investeringsprogramma van de EU voor onderzoek en innovatie voor de periode 2021-2027. Dit programma biedt kansen voor innovatie in de academische wereld, het bedrijfsleven en de overheid, zowel binnen Nederland als internationaal;
  • Creëer een kapitaalmarktenunie (Capital Markets Union) met meer financieringsmogelijkheden voor de investeringen die nodig zijn voor het herstel, voor de groene transitie en voor technologische innovatie. Het zal Nederland en Europa ook helpen kapitaalmarkten te ontwikkelen die nodig zijn om Europa’s belangrijkste beleggers te bedienen, waaronder spaarders en gepensioneerden;
  • Werk aan een eenduidig mondiaal geluid vanuit Europa naar de rest van de wereld. Hierbij is het volgens AmCham gerechtvaardigd om als een economisch machtsblok eigen sterke economische waarden en lage handelsbelemmeringen met de rest van de wereld na te streven. Voorkom hierbij protectionistische tendensen waarbij traditionele handelspartners zoals de Verenigde Staten onterecht benadeeld worden. Streef naar Open Strategische Autonomie.

2. Economisch herstel na COVID-19 bereiken we alleen samen

De COVID-19 crisis vormt een grote bedreiging voor de mondiale economie en heeft onder andere consequenties voor de investeringsbereidheid van buitenlandse bedrijven in Nederland. De keuze voor Nederland is niet vanzelfsprekend en moet gekoesterd en behouden worden. De handelsrelatie met de Verenigde Staten is qua omvang het grootst en onmisbaar voor de Nederlandse economie. Het behouden van onze positie in de mondiale economie en een sterk publiek-privaat fundament staan aan de basis van het economisch herstel na COVID-19.

  • Zorg voor afstemming en consistentie in beleid tussen ministeries. Transparantie, samenhang en helderheid van beleids- en besluitvorming is noodzakelijk voor alle stakeholders in Nederland, ook voor bedrijven;
  • Ondersteun bedrijven niet alleen met Onderzoek en Ontwikkeling (R&D), maar ook tijdens de uitrolfase van innovaties. Dit draagt bij aan de duurzame transitie en herstel na COVID-19;
  • Stimuleer duurzame loopbanen die bijdragen aan werkzekerheid van mensen en bedrijven toegang geven tot het juiste talent. Investeer in publiek-private samenwerking en een arbeidsmarktinfrastructuur die gericht is op het versterken van de wendbaarheid en weerbaarheid van mensen en bedrijven, en die transities op de arbeidsmarkt faciliteert;
  • Verhoog de veerkracht van medewerkers door het stimuleren van omscholing als gevolg van technologische veranderingen of een recessie. Stimuleer continu (digitaal) leren en nascholing;
  • Pak de toenemende druk op de infrastructuur aan voordat deze een beperkende factor voor toekomstige duurzame groei wordt. Focus daarbij op de toekoms:
    • Investeer in efficiënte energie- en digitale infrastructuur die voldoet aan groeibehoeften;
    • Benut slimmer en duurzamer (leegstaande) kantoorruimte;
    • Investeer in uitbreiding van huisvesting en internationale scholen in grote steden;
    • Continueer de verbetering van de doorstroming van verkeer.

3. Innoveren is investeren

Amerikaanse bedrijven investeerden in 2018 meer dan €3.6 miljard in materiële goederen en meer dan €600 miljoen in R&D in Nederland (bron: CBS). Echter, de R&D-investeringen in Nederland lopen achter ten opzichte van de rest van de wereld en die positie wordt steeds slechter. De COVID-19 crisis zorgt daarenboven voor een daling van de investeringscapaciteit van het bedrijfsleven. Nederland dreigt als gevolg van stringentere regelgeving haar inhoudelijke koppositie op het gebied van innovatie en economie kwijt te raken. Nederland en Europa zijn gebaat bij sterke innovation hubs in Nederland zelf.

  • Geef een brede investeringsagenda prioriteit bij het economisch herstel in de komende jaren;
  • Werk samen met het internationaal opererende bedrijfsleven en draag dit uit. Sluit deze bedrijven dus ook niet uit van (Europese) samenwerkingsprogramma´s. Hierbij geldt: goed voorbeeld doet volgen. Voer beleid dat innovatie en investeringen bevordert en stimuleert in plaats van belast;
  • Stimuleer en vergroot onderzoekscentra van universiteiten die samenwerken met de industrie, vergemakkelijk de toegang tot financiering, en verbeter de kwaliteit van de gegevensverzameling;
  • Faciliteer en stimuleer het aantrekken van internationaal talent, in het onderwijs én op de arbeidsmarkt;
  • Houd oog voor de kwaliteit van alle lagen van het onderwijs;
  • Behandel intellectueel eigendom respectvol en eenduidig.

4. Maak nu werk van verduurzaming met gelijke spelregels voor heel Europa

Klimaatverandering is één van de grootste uitdagingen van deze tijd. Iedereen in de samenleving moet een bijdrage leveren om het tij te keren. Politiek en bedrijfsleven moeten daarin vooroplopen. We bevinden ons in een wereldwijde transitie naar meer duurzaam opgewekte energie en bewegen richting onomkeerbare tipping points. Grote bedrijven spelen hierin een cruciale rol op het gebied van haalbaarheid en snelheid. Leden van AmCham stellen zichzelf constant commitments beyond shareholder objectives: hoe kunnen we als bedrijfsleven onderdeel van de samenleving én de oplossing zijn? Deze doelen worden door bedrijven actief gemonitord en waar nodig bijgestuurd. Good practices zijn er voldoende en het delen daarvan is zinvol en inspirerend.

  • Zorg dat Nederland en Europa effectief bijdragen aan de energietransitie. Voor de haalbaarheid en snelheid van de transitie dienen gelijke spelregels te worden gehanteerd in alle landen zodanig dat sprake is van een evenwichtig speelveld binnen de Unie. Hierin pleiten wij voor een transparant ecologisch-economisch kader, opdat alle publieke maar ook private investeringen maximaal rendement genereren;
  • Houd bij regelgeving en stimulering altijd dit maximale Europese rendement voor de langere termijn voor ogen en vermijd korte termijn, lokale suboptimale bestedingen en regelgeving;
  • Stimuleer duurzame investeringen door deze fiscaal aftrekbaar te maken. Fiscale aftrekbaarheid is de afgelopen jaren afgenomen en belemmert nu daadwerkelijk investeringen en vestiging in Nederland;
  • Zet subsidies die bedrijven en consumenten aanmoedigen om klimaatvriendelijke praktijken en producten toe te passen voort en breid deze uit daar waar ze ecologisch en economisch het meest zinvol zijn;
  • Houd rekening met het gebruik van innovatieve en technologische toepassingen voor duurzame oplossingen, daarmee wordt tevens ondernemerschap gestimuleerd bij het behalen van de doelen. Kijk daarbij naar voorbeelden van in Nederland gevestigde mondiale spelers. Zo kunnen goede oplossingen uit andere delen van de wereld ook hier toegepast worden.

5. Inclusie – want iedere stem telt

AmCham wil actief bijdragen aan het bevorderen van inclusie en diversiteit, zowel binnen bedrijven als in de samenleving, en heeft hiertoe reeds sinds 2008 een zeer actieve Diversity & Inclusion Committee. Het bevorderen van inclusie en diversiteit betekent voor ons onder andere diversiteit in de top, meer aandacht voor culturele diversiteit en inzet op gelijke kansen en beloning voor iedereen. Grotere diversiteit en betere inclusie dragen bij aan het concurrentievermogen van bedrijven én van Nederland. Bedrijven met een inclusieve cultuur benutten het volledige potentieel van hun werknemer, en maken bovendien over het algemeen op de lange termijn zelfs meer winst. Studies tonen aan dat meer gendergelijkheid het Nederlandse BBP miljarden kan opleveren. Bedrijfsleven en overheid hebben een gedeelde verantwoordelijkheid om deze boodschap breed te laten landen in de samenleving en vooruitgang te realiseren waar nodig. Het ondersteunen en stimuleren van groepen die – subtiel of apert – uitgesloten of oneerlijk behandeld worden, kan ons helpen deze ambitie te verwezenlijken.

  • Streef naar een grotere culturele en genderdiversiteit op alle niveaus. Waarbij ondersteuning geboden wordt aan bedrijven en werknemers die dat nodig hebben;
  • Binnen AmCham zien wij vele good practices, zo hebben vele leden:
    • Inclusie- & Diversiteitsmanagers of iemand met die verantwoordelijkheid;
    • Trainingen voor werknemers, bijvoorbeeld over onbewuste vooroordelen, inclusieve samenwerking en inclusief leiderschap;
    • Een programmatische aanpak voor de diverse gemeenschappen binnen hun organisatie;
    • Beleid voor de integratie van inclusie & diversiteit in hun volledige ecosysteem (bijv. diversiteit in de toeleveringsketen);
  • Onderhoud een op samenwerking gebaseerde dialoog tussen de overheid en de particuliere sector. Het stimuleren en het delen van good practices tussen bedrijven kan hierbij helpen, en dat faciliteert AmCham daarom ook. Want: inclusie en diversiteit worden zeer serieus genomen maar behoeven ook nog veel aandacht voor de toekomst;
  • Stimuleer continu leren gedurende de gehele loopbaan (‘leven lang leren’) om mensen vanuit iedere groep in de beroepsbevolking inzetbaar te houden (en daarmee ook de winst uit bovenstaande inspanningen niet te verliezen) in de voortdurende beweging naar een nieuwe ‘toekomst van werken’.

6. Fiscaal beleid

AmCham staat voor Amerikaanse bedrijven die een toegevoegde waarde hebben voor Nederland – als werkgever, innovator, verduurzamer en/of investeerder. Namens deze bedrijven levert AmCham graag een bijdrage door mee te denken over de ontwikkeling van fiscaal beleid dat ervoor zorgt dat Nederland juist voor bedrijven met substantiële activiteiten aantrekkelijk is, terwijl misbruik wordt voorkomen.

  • Nationale en internationale fiscale ontwikkelingen hebben een grote impact op de aantrekkelijkheid van Nederland voor investeringen van Amerikaanse bedrijven. Nederland heeft de afgelopen jaren veel gedaan om misbruik van het internationale fiscale stelsel tegen te gaan door invoering van nationale regelgeving en door voorop te lopen bij internationale initiatieven binnen de EU en de OECD.
  • Blijf actief participeren in internationale initiatieven binnen de EU en de OECD in de overtuiging dat een handelsland als Nederland gebaat is bij multilaterale oplossingen;
  • Ontwikkel een visie voor de toekomst. Waar in het verleden vooral juridische structuren bepalend waren binnen het internationale fiscale stelsel, gaat het in de toekomst – denk aan de CCCTB (EU) en Pillar 1 (OECD) – terecht juist om de locatie waar belangrijke bedrijfsfuncties worden uitgeoefend, toegevoegde waarde wordt geleverd, wordt geïnnoveerd en geïnvesteerd. Deze functies bieden ook grote kansen voor inclusieve werkgelegenheid, innovatie en verduurzaming. AmCham heeft concrete ideeën hoe enerzijds investeringen in deze functies kunnen worden gestimuleerd, terwijl anderzijds de passieve situaties hoger kunnen worden belast;
  • Stimuleer innovatie en verduurzaming voor bedrijven en particulieren door deze investeringen aftrekbaar te maken in de belastinggrondslag.

Tot slot

Een stabiel ondernemings- en vestigingsklimaat gaat bij AmCham nadrukkelijk om meer dan financiële, fiscale en economische belangen alleen. Dat daarbij het publieke en politieke sentiment zich verhardt richting internationaal opererende bedrijven is iets waarover wij bezorgd zijn. Wij willen dat graag veranderen. Bijvoorbeeld door nadrukkelijker de dialoog te zoeken. En door aan de hand van een constructieve uitwisseling van zienswijzen elkaars posities en dilemma’s beter te begrijpen. Met dit document Kiezen voor een sterk Nederland heeft AmCham juist dat beoogd, en hieraan geven wij de komende tijd graag een vervolg.

+++

AmCham's Political Call for Action - Choosing a Strong Netherlands