Letter to the Standing Committee on Finance on 30% Ruling

Published: September 4, 2017

September 4, 2017 - Following the publication of the 'Evaluatie 30%-regeling' (evaluation report 30% ruling) by the State Secretary for Finance in June 2017, AmCham together with a select group of individuals and organizations was invited to respond to proposed adjustments of the 30 ruling. In a letter sent today to Parliament's Standing Committee on Finance, AmCham responds to the suggested adaptation of the 30% ruling taking into consideration the relevance this ruling has for many US and international corporations in the Netherlands.

Foreign trade and investment, driven by multinational corporations, are essential to the Dutch economy. Yet, the international competition to attract foreign investors is fierce and AmCham finds that the Dutch position erodes at a rapid pace. AmCham therefore relentlessly recommends the Dutch Government to strengthen the investment climate and the fiscal climate in particular. As such, an adaptation of the 30 ruling must be viewed in conjunction with all fiscal measures that are of importance to the Dutch fiscal competitiveness.

A copy of the letter (in Dutch) can be found below.
 

 

Amsterdam, 4 september 2017
 

Geachte Commissie,

Op 13 juni 2017 heeft de Staatssecretaris van Financiën het rapport “Evaluatie 30%-regeling” aan de Tweede Kamer verzonden. Ingevolge de procedurevergadering van 6 juli 2017 heeft uw commissie een twintigtal personen en organisaties verzocht te reageren op dit evaluatierapport, waaronder de American Chamber of Commerce in the Netherlands (“AmCham”). Wij zijn u erkentelijk voor uw uitnodiging.

De 30%-regeling is belangrijk voor het Nederlandse vestigingsklimaat. In deze brief plaatst AmCham haar zienswijze over de 30%-regeling nadrukkelijk in het perspectief van het vestigingsklimaat.
 

Nederland, vestigingsland...

Internationale handel en investeringen zijn de motor van de Nederlandse economie. Die motor wordt aangedreven door multinationals. In het voorwoord van de Internationaliseringsmonitor 2015, 3e kwartaal, concluderen de onderzoekers van het CBS als volgt over de rol van de multinationals:

Ondanks dat multinationals een zeer klein aandeel vormen in de Nederlandse bedrijvenpopulatie, zijn ze verantwoordelijk voor een groot deel van de economische activiteit in ons land. Circa twee derde van de omzet van het Nederlandse bedrijfsleven komt voor rekening van multinationals. Ook genereren ze meer dan de helft van de toegevoegde waarde en creëren ze bijna 2 miljoen banen in de business economy. De meest in het oog springende activiteit van deze bedrijven is hun internationale handel in goederen. Hierin domineren multinationals de markt; ruim 80 procent van de Nederlandse in- en uitvoerwaarde van goederen komt voor hun rekening.

Multinationals zijn dus belangrijk voor de Nederlandse economie – ze genereren economische groei, werkgelegenheid en innovatie. In een steeds verder harmoniserend Europa is een hoogwaardig vestigingsklimaat één van de beste instrumenten om de voortdurende Nederlandse aantrekkingskracht op multinationals, en alle voordelen die zij brengen voor de Nederlandse economie, te waarborgen.

Een hoogwaardig vestigingsklimaat vereist een sterke fiscale concurrentiepositie. Helaas constateert AmCham dat de Nederlandse positie in snel tempo erodeert. Terwijl Ierland, Luxemburg en zelfs Duitsland profiteren van de Brexit, blijft de toeloop op Nederland uit. Waar Amerikaanse multinationals tot voor kort Nederland steevast bovenaan de short list zetten voor nieuwe investeringen, komt ons land thans niet eens meer op deze belangrijke lijstjes voor.

Kortom, er is sprake van een trend waarbij regionale hoofdkantoren van multinationals elders in Europa worden gevestigd en niet langer in Nederland. Zonder robuuste versteviging van de Nederlandse fiscale concurrentiepositie is de filialisering van Nederland, waarbij bestaande full fledged regionale hoofdkantoren worden vervangen door cost plus verkoop- en marketingkantoren, een kwestie van tijd. Op termijn verdwijnt de door multinationals gecreëerde hoogwaardige werkgelegenheid uit Nederland. Dat laaggeschoolde arbeid al lange tijd verplaatst wordt naar (werknemers afkomstig uit) lage lonen landen, behoeft voor uw commissie geen nadere toelichting.
 

30%-regeling steeds meer relevant...

Tegen deze achtergrond roept AmCham de commissie op terughoudend te zijn met wijzigingen aan de 30%-regeling. Immers, uit het evaluatierapport blijkt dat (Amerikaanse) multinationals in Nederland relatief vaak te maken hebben met hoogwaardige schaarse arbeid, zoals hoofdkantoorfuncties, ICT-werkzaamheden, en onderzoek en ontwikkeling. Voor deze bedrijven is de 30%-regeling inderdaad een relevante vestigingsplaatsfactor en, nu de fiscale concurrentiepositie van Nederland steeds verder verzwakt, bovendien ook een relatief steeds grotere factor.
 

Aanpassingen regeling... gecoördineerde aanpak

In het evaluatierapport wordt een aantal suggesties gedaan om de 30%-regeling aan te passen. AmCham is van mening dat een eventuele aanpassing van de regeling moet worden bezien in samenhang met alle fiscale maatregelen die van belang zijn voor de Nederlandse fiscale concurrentiepositie.

In een brede discussie over Europese anti-misbruik regels en harmonisatie, verbreding van de vennootschapsbelastinggrondslag en verlaging van het tarief kan dan een integrale afweging worden gemaakt over de belangrijkste regels, noodzakelijk ter behoud van de Nederlandse fiscale concurrentiepositie.

Het Nederlandse vestigingsklimaat zou veel baat hebben bij zo’n robuuste en coherente aanpak.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
 

Hoogachtend,

 

A.C. van der Linde                                 W.A. Paardekooper

Chair AmCham Tax Committee                       President AmCham

Letter to the Standing Committee on Finance on 30% Ruling