Persbericht - Amerikaanse Kamer van Koophandel waarschuwt tegen filialisering

Published: May 20, 2015

Amerikaanse Kamer van Koophandel waarschuwt tegen filialisering

Nederland verliest terrein aan Verenigd Koninkrijk met buitenlandse hoofdkantoren

Amsterdam, 20 mei 2015 - De Amerikaanse Kamer van Koophandel in Nederland (AmCham) waarschuwt dat Nederland terrein verliest aan het Verenigd Koninkrijk bij het aantrekken van hoofdkantoren van buitenlandse investeerders. Dit blijkt uit een rapport van een gerenommeerd Amerikaans adviesbureau, dat op de jaarvergadering van AmCham is aangeboden aan minister-president Mark Rutte.

Uit een onderzoek dat adviesbureau Bain & Company in opdracht van AmCham heeft verricht, blijkt dat Nederland minder hoofdkantoren van internationale bedrijven aantrekt dan het Verenigd Koninkrijk. Het aantal banen dat wordt gegenereerd door Amerikaanse bedrijven groeit nog steeds, maar tegelijkertijd vrezen de onderzoekers dat de achterblijvende positie bij de vestiging van internationale hoofdkantoren op termijn effecten kan hebben voor de werkgelegenheid.

AmCham President Wouter Paardekooper waarschuwt voor de “filialisering” van de Nederlandse economie, waarbij hoofdkantoren zich elders vestigen en in Nederland slechts filialen achterblijven, die kwetsbaar zijn voor snelle sluiting. “De Nederlandse economie is gebaat bij de aanwezigheid van topbeslissers. Als die in het buitenland zitten, worden Nederlandse filialen veel sneller een speelbal bij veranderende marktomstandigheden”, aldus Paardekooper. “Ik roep het kabinet daarom op om pal te staan voor het gunstige fiscale klimaat dat Nederland altijd zo aantrekkelijk heeft gemaakt voor buitenlandse hoofdkantoren. Ook flexibilisering van de arbeidsmarkt en het terugdringen van administratieve lasten moeten topprioriteit blijven. De concurrentie met andere landen, in het bijzonder het Verenigd Koninkrijk, is groter dan ooit. Nederland kan het zich niet veroorloven om achterover te leunen.”

Het eerste exemplaar van het onderzoeksrapport is tijdens de jaarvergadering van AmCham aangeboden aan minister-president Rutte.

Wijzigingen in AmCham’s Board of Directors

Tijdens de jaarvergadering is Wouter Paardekooper (Partner, Baker & McKenzie) gekozen tot voorzitter van het bestuur van AmCham. De officiële titel voor deze functie luidt: President van de Board of Directors. Hij volgt Chris Zook op (Global Head Strategy en Partner, Bain & Company), die Nederland verlaat en voltijds in de VS gaat wonen.

Daarnaast zijn de volgende personen tot het bestuur toegetreden: Anton van Beek (President, Dow Benelux), Marius Brinkhorst (Managing Partner, Morgan Stanley), Murray Deal (Vice-President EMEA, Eastman Chemicals), Auke Leenstra (Country Manager, Citibank), Marc Lino (Partner, Bain & Company), David Maijtlis (Partner, Egon Zehnder), Richard Roudeix (Senior Vice-President, LyondellBasell Industries) en Chris White (Head FP&A, eBay).

Over de Amerikaanse Kamer van Koophandel in Nederland

AmCham is sinds 1961 de belangenbehartiger van het Amerikaanse bedrijfsleven in Nederland en van Nederlandse bedrijven met grote belangen in de Verenigde Staten. AmCham telt circa 400 leden. Amerikaanse bedrijven leveren een substantiële bijdrage aan de Nederlandse economie en genereren in Nederland circa 450.000 banen.