On June 12, 2018 AmCham received a reaction from coalition party D66 to the joint letter of AmCham and the German Chamber of Commerce (Duits-Nederlandse Handelskamer) on the proposed changes to the 30% ruling. The response by D66 is available below (in Dutch). The English translation was prepared by AmCham.
More information on AmCham's earlier advocacy activities: here and here, reaction from the Ministry of Finance here.
D66 staat achter de doelstelling van een aantrekkelijk vestigingsklimaat, bijvoorbeeld voor het aantrekken van specifieke deskundigheid en internationaal talent, en hecht tegelijkertijd veel waarde aan een evenwichtige behandeling van werknemers, of zij nu lange tijd in Nederland werken en wonen of recent naar Nederland zijn verhuisd om hier aan de slag te gaan.
Onderzoek heeft laten zien dat de huidige 30%-regeling zeer ruim is. Daarom vindt D66 het goed verdedigbaar om de regeling aan te passen en te beperken. Met het regeerakkoord is afgesproken om de regeling te beperken van 8 naar 5 jaar.
D66 heeft begrip voor de vragen die deze maatregel oproept bij mensen die nu mogelijk al op korte termijn te maken krijgt met het wegvallen van dit belastingvoordeel. Bij de behandeling zullen wij dan ook vragen om meer inzicht te geven in de grootte van deze groep, de vraag hoe individuele werknemers binnen deze groep te maken krijgen met deze beperking en hoe het voorbehoud voor wijzigingen in wet- en regelgeving is opgenomen in beschikkingen van de 30%-regeling en op welke wijze deze voorbehouden juridisch zijn getoetst.
Tenslotte zien wij ook een rol voor werkgevers weggelegd. Een enquête van Stichting ICAP heeft laten zien dat 80% van de geënquêteerden geen financiële tegemoetkoming van de werkgever voor huisvesting ontvangt. Wij zijn erg benieuwd of werkgevers sinds de aankondiging van de beperking van de 30%-regeling hebben aangegeven ook hun steentje bij te willen dragen of eventuele gevolgen van de beperking van de 30%-regeling willen ondervangen.
English Translation
D66 supports the objective of an attractive business climate, for example by attracting specific expertise and international talent, and at the same time attaches great importance to a balanced treatment of employees, whether they have been working and living in the Netherlands for a long time or have recently moved to the Netherlands to get started here.
Research has shown that the current 30% ruling is very generous. That is why D66 thinks it is good to be able to adjust and limit the regulation. In the coalition agreement it has been decided to limit the regulation from 8 to 5 years.
D66 understands the questions that this measure raises for people who may be confronted in the short term with the loss of this tax benefit . We will therefore ask for more insight into the size of this group, how individual employees within this group would be affected by this restriction and how a proviso for changes in legislation and regulations is included in 30% ruling decrees and how these provisos have been legally checked.
Finally, we also see a role for employers. A survey by the ICAP Foundation showed that 80% of the respondents did not receive a financial compensation from the employer for housing. We are very curious whether employers have, since the announcement of the restriction of the 30% ruling, indicated that they want to contribute their bit or want to overcome any consequences of the restriction of the 30% ruling.