Response Ministry of Finance Letter 30% Ruling

Published:

Last May 25, AmCham together with the German Chamber of Commerce (Duits-Nederlandse Handelskamer) expressed its concerns about the proposed changes to the 30% ruling in a letter to State Secretary for Finance Menno Snel. The response by the Ministry of Finance (in Dutch) is available below. The English translation was prepared by AmCham.

More information on AmCham's earlier advocacy activities: here and here, reaction from D66 here.

 

 

Datum            14 juni 2018
Betreft             achtergrond voorgenomen wijziging 30%-regeling

 

Geachte heer Paardekooper en heer Schaurte-Küppers,

Bedankt voor uw brief van 25 mei 2018, waarin u aangeeft bezwaren te hebben tegen de voorgestelde wijziging van de 30%-regeling.

Ik ben mij er van bewust dat de consequenties van de verkorting van de looptijd significant kunnen zijn voor ingekomen werknemers die gepland hebben om langer dan vijf jaar in Nederland te verblijven. Dit is met name relevant voor werknemers die meteen op 1 januari 2019 geconfronteerd worden met de verkorting van de looptijd van de 30%-regeling.

Op 5 juli 2018 wordt door het ministerie van Financiën een bijeenkomst georganiseerd om de voorgestelde wijziging van de 30%-regeling verder toe te lichten. Tijdens deze bijeenkomst zal er ook gelegenheid zijn om vragen te stellen. U bent welkom om hierbij aan te sluiten en ontvangt hiervoor een uitnodiging.

Met deze brief wil ik u alvast informeren over de achtergrond van de voorgenomen wijziging om de maximale duur van de 30%-regeling te verkorten van acht naar vijf jaar.

De 30%-regeling is een tegemoetkoming voor de vergoeding voor de extra kosten die deze werknemers maken om in Nederland te kunnen komen werken (extraterritoriale kosten), zoals bijvoorbeeld reiskosten, kosten voor huisvesting en levensonderhoud.

Over de jaren heen heeft het parlement verschillende vragen gesteld over de efficiency van de 30%-regeling. Hiernaast heeft de Algemene Rekenkamer in 2016 onderzocht of de 30%-regeling er ook voor zorgt dat mensen met een schaarse deskundigheid worden aangetrokken en het Nederlandse vestigingsklimaat wordt verbeterd. De Algemene Rekenkamer heeft in haar onderzoek geconcludeerd dat het onduidelijk is of de 30%-regeling de beoogde effecten realiseert en dat het verder onduidelijk is of de regeling efficiënt is.

In de eerste helft van 2017 is vervolgens in opdracht van het ministerie van Financiën de 30%-regeling op doeltreffendheid en doelmatigheid geëvalueerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Dialogic. Uit de evaluatie blijkt dat circa 80% van de werknemers de regeling niet langer dan 5 jaar gebruikt. Van de circa 20% die de regeling wel langer dan 5 jaar gebruikt, vestigt een substantieel deel zich niet tijdelijk, maar langdurig in Nederland. Bovendien geldt in omringende landen met vergelijkbare regelingen vrijwel overal een looptijd van 5 jaar. Dialogic heeft in zijn evaluatie een aantal aanbevelingen gedaan inclusief de verkorting van de looptijd van de 30%-regeling van acht naar vijf jaar. Een periode van vijf jaar past beter bij de huidige praktijk en de huidige inzichten over tijdelijkheid en past bij de periode die andere landen met een vergelijkbare regeling hanteren.

In dat licht heeft het kabinet, conform de afspraken uit het regeerakkoord, besloten de looptijd van de 30%-regeling, per 1 januari 2019 te verkorten van 8 naar 5 jaar voor zowel nieuwe als bestaande gevallen. Hoewel dit volgt uit de budgettaire reeks in het regeerakkoord, kan ik me voorstellen dat u graag een andere uitkomst had gezien. In dit geval was de evaluatie naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van de regeling aanleiding om de wetgeving aan te passen. Het is aan partijen om bij het sluiten van langlopende overeenkomsten met de mogelijkheid van toekomstige wetswijziging rekening te houden.

Het kabinet is van plan om de wijziging met betrekking tot de 30%-regeling op te nemen in het Belastingplan 2019 dat op Prinsjesdag van dit jaar openbaar wordt. De Eerste en Tweede Kamer dienen nog akkoord te gaan met de wijziging.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd over de achtergrond van de voorgenomen wijziging en ik stuur u binnenkort een uitnodiging voor de genoemde bijeenkomst.

Hoogachtend,

DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIEN

 

 

English Translation

 

Date             June 14, 2018
Concerns          context to proposed change 30% ruling


Dear Mr. Paardekooper and Mr. Schaurte-Küppers,

Thank you for your letter dated May 25, 2018, in which you state that you have objections to the proposed amendment of the 30% ruling.

I am aware that the consequences of the shortening of the term can be significant for incoming employees who have planned to stay in the Netherlands for more than five years. This is particularly relevant for employees who are immediately confronted with the reduction of the duration of the 30% ruling on 1 January 2019.

On July 5, 2018, a meeting will be organized by the Ministry of Finance to further explain the proposed amendment to the 30% ruling. During this meeting there will also be an opportunity to ask questions. You are welcome to join and will receive an invitation.

With this letter I would like to inform you in advance about the background of the proposed change to shorten the maximum duration of the 30% ruling from eight to five years.

The 30% ruling is an allowance for the compensation of the additional costs these employees incur in order to be able to work in the Netherlands (extraterritorial costs), such as travel expenses, costs for housing and living expenses.

Over the years, the parliament has raised several questions about the efficiency of the 30% ruling. In addition, the Netherlands Court of Audit investigated in 2016 whether the 30% ruling also ensures that people with scarce expertise are attracted and the Dutch investment climate is improved. The Court of Audit concluded in its investigation that it is unclear whether the 30% ruling is achieving the intended effects and that it is unclear whether the scheme is efficient.

In the first half of 2017, the 30% facility was subsequently evaluated for effectiveness and efficiency by independent research bureau Dialogic, commissioned by the Ministry of Finance. The evaluation shows that around 80% of employees do not use the ruling for more than 5 years. Of the approximately 20% that use the ruling for more than 5 years, a substantial part does not move to the Netherlands temporarily, but for the long term. Moreover, in neighboring countries with comparable schemes, a term of 5 years applies virtually everywhere. Dialogic has made a number of recommendations in its evaluation, including the shortening of the duration of the 30% ruling from eight to five years. A period of five years fits better with the current practice and the current insights about temporariness and corresponds with the period applied by other countries with a comparable arrangement.

In that light, the Cabinet has decided, in accordance with the agreements made in the coalition agreement, to shorten the term of the 30% ruling, per January 1, 2019 from 8 to 5 years for both new and existing cases. Although this follows from the budget allocation in the coalition agreement, I can imagine you would have preferred a different outcome. In this case, the evaluation of the efficiency and effectiveness of the ruling led to the amendment of the legislation. When concluding long-term contracts, it is up to the parties to take into account the possibility of future legislative changes.

The Cabinet intends to include the change in respect of the 30% ruling in the Tax Plan 2019, which will become public on Budget Day of this year. The Senate and the House of Representatives then still have to agree with the change.

I trust that I have informed you sufficiently about the background of the proposed change and I will soon send you an invitation for the aforementioned meeting.

Yours sincerely,
THE STATE SECRETARY FOR FINANCE

 

AmCham Responds to Consultation Document Anti Tax Avoidance Directive (ATAD 1)